Vilka abonnemang har jag och hur kollar jag

Vilka abonnemang har jag och hur kollar jag

Erik Lindström11/7/2025
4 min läsning

Du får ett meddelande från banken om en ny utgift. Du kollar och hittar ett abonnemang du helt glömt att du hade. Det dras 199 kronor varje månad. Du använder det aldrig.

Det här händer oftare än du tror. Många människor undrar vilka abonnemang har jag egentligen? Svaret är ofta mer komplicerat än man tror (och det är faktiskt ganska irriterande att ta reda på). Du kanske har ett mobilabonnemang privat, ett från jobbet, en gammal streamingtjänst du inte kollar längre och ett bredband du glömt om. Tillsammans blir det en rejäl summa pengar varje månad.

Det är lätt att tappa överblicken. Särskilt när allt är digitalt nu. Ingen papperskontrakt som påminner dig. Bara ett litet avdrag från kontot varje månad som du inte tänker på.

Hur du hittar dina abonnemang steg för steg

Det första du gör är att titta på ditt bankutdrag. Gå tillbaka två till tre månader. Vilka utgifter dras på samma dag varje månad? Det är oftast dina abonnemang. Skriv ner dem på en lista.

Sedan loggar du in på operatörernas hemsidor och appar. I Sverige finns många val: Telia, Tele2, Telenor, Tre, Vimla och Hallon är några exempel. De flesta operatörer har en app eller kundportal där du kan se vad du har tecknat. Där kan du också se hur mycket du använder och vad det kostar.

Om du är osäker kan du alltid ringa kundtjänst. Be dem bekräfta vilka abonnemang som är kopplade till ditt personnummer. Det löser sig oftast på några minuter.

Ett tips: E-SIM och digitala avtal gör det enklare att byta operatör. Men det kan också göra det svårare att hålla koll på vad du har. Du kan utan stora problem få flera abonnemang utan att riktigt komma ihåg det (jag gjorde det själv förra året). Därför är det viktigt att skriva ned allt på en lista och uppdatera den regelbundet.

  • Gå igenom dina bankutdrag från de senaste två till tre månaderna
  • Logga in på operatörernas appar och kundportaler
  • Kontakta kundtjänst om du är osäker på något
  • Skriv ner alla abonnemang på en lista
  • Kolla även efter familjeabonnemang eller företagsabonnemang du kanske delar med andra

Spara pengar genom att granska dina utgifter

Många svenskar har flera abonnemang Ett privat Ett från jobbet En streamingtjänst Ett bredband En försäkring här En medlemskap där Det adderas ganska snabbt.

Säg att du har fem abonnemang som kostar mellan 100 och 300 kronor var. Det blir mellan 500 och 1500 kronor i månaden. Om du inte använder två av dem kan du spara 300 till 600 kronor månaden. Det är mellan 3600 och 7200 kronor per år.

Det finns billiga alternativ som Hallon, Vimla och Fello som kostar mycket mindre än de stora operatörerna. Men Telia och Tele2 erbjuder ofta bättre täckning och stabilare nät. Fråga dig själv: behöver du verkligen det dyrare abonnemanget? Eller räcker något billigare?

Bindningstid är också något att tänka på. Många abonnemang är utan bindningstid nu. Det betyder att du kan säga upp det när som helst. Det är mycket värt. Du är inte låst och kan byta när det blir dyrare eller när dina behov förändras.

Gör en granskning minst en gång per år. Du kan hitta hundralappar att spara utan att offra något du faktiskt behöver.

Gör en handlingsplan nu

Ta fem minuter och öppna ditt bankutdrag. Vilka återkommande utgifter ser du? Skriv en lista. Ring sedan operatörerna du är osäker på. Fråga om du verkligen använder det du betalar för.

Du kan spara mycket pengar bara genom att vara systematisk. Många människor har abonnemang de helt glömt om. Det är bara att säga upp det. Pengarna stannar på kontot istället.

Vilka abonnemang är du redo att granska idag? Börja med ett. Sedan ett till. Innan du vet ordet av har du en fullständig överblick över dina utgifter.